کسب مقام سوم مسابقات عملیات حرارتی توسط کنترل گاز اکباتان

تیم شرکت کنترل گاز اکباتان مقام سوم دوازدهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی را کسب کرد.

دوازدهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی، با حضور ۵۲ تیم، ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه به میزبانی دانشکده‌ مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران و با همکاری سازمان علمی‌ دانشجویی مهندسی مواد کشور برگزار شد.

این مسابقات، یکی از مسابقاتی است که هرساله با حضور دانشجویان رشته‌ مهندسی مواد و متالورژی کل کشور در یکی از دانشگاه‌های کشور زیر نظر سازمان علمی‌دانشجویی مهندسی مواد برگزار می‌شود؛ عملیات حرارتی شامل اعمال سیکل‌های حرارتی گرم و سرد کردن است که منجر به بهبود خواص مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی قطعه‌ نهایی می‌شود، به‌ طور مثال می‌توان با انجام عملیات حرارتی، سختی، استحکام، مقاومت به سایش، مقاوت به ضربه و دیگر خواص یک قطعه را به شکل کاملاً محسوسی بهبود داد، لذا انجام عملیات حرارتی به منظور بهبود خواص قطعات، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرده و صرفه‌ اقتصادی مطلوبی را برای شرکت‌ها به همراه دارد.

این دوره از مسابقات در دو مرحله‌ آهنی و غیرآهنی انجام و تیم برگزیده با توجه به نتایج و نظر داوران انتخاب گردید. در مرحله‌ نخست، ۱۱۴ تیم برای شرکت در این دوره از مسابقات نام‌نویسی کردند. پس از بررسی مدارک ارسالی از سوی تیم‌ها کمیته‌ ثبت نام مسابقات با توجه به قوانین موجود، صلاحیت ۹۴ تیم را برای شرکت در این رویداد علمی مورد تائید قرار داد.

پس از مشخص شدن سوال مسابقه و آغاز مرحله دریافت پروپوزال از تیم‌های شرکت‌کننده، مجموعا ۸۷ طرح به دبیرخانه مسابقات ارسال شد که متشکل از ۶۰ طرح در بخش آهنی و ۲۷ طرح در بخش غیرآهنی بود. در ادامه، کادر داوری مسابقات متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر، به واکاوی علمی طرح‌های دریافتی پرداخته و در پایان ۳۵ تیم در بخش آهنی و ۱۷ تیم در بخش غیرآهنی جواز حضور در مرحله‌ نهایی مسابقات را به دست آوردند.

گفتنی است تیم شرکت کنترل گاز اکباتان به سرپرستی مهندس حسن اکبری در این دوره از مسابقات شرکت داشت و موفق شد مقام سوم مسابقات را در بخش غیرآهنی کسب نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *