بهبود مستمر
كايزن ( KAI + ZEN = KAIZEN ) تركيبی دو كلمه ای از يك مفهوم ژاپنی است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجی است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه برای ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاری يا ناگهانی باشيم ، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد؛ بهبود مستمر و تدريجی با بهرهگيری از مشاركت كاركنان.
در نگاه كايزنی براي تحقق بهبود تدريجی و مستمر در سازمان ها بايد سه اقدام اساسی زير صورت بگيرد :
- كليه فعاليتهایی كه هزينه زا هستند ولی ارزشی توليد نمیكنند (Muda) بايد حذف شوند.
- فعاليتهايی كه به شكلی در جای ديگری به صورت موازی انجام میشوند (Muri) با يكديگر تلفيق شوند.
- آن دسته از فعاليتهايی كه برای تكميل و بهبود سطح كيفی خدمات لازمند (Mura) به فعاليتهای سازمان افزوده شوند.
بر این اساس نظام بهبود مستمر از سال ۱۳۹۱ در شرکت کنترل گاز اکباتان پیاده سازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است و از طریق این سیستم فرصت بهره مندی از مشارکت کلیه کارکنان جهت بهبود هرچه بیشتر شرکت فراهم گردیده است.